News & Events
Notele nu mai sunt de actualitate!
- noiembrie 10, 2015
- Posted by: admin
- Category: Blog

Notele sunt acele cifre menite sa starneasca competivitate, anxietate uneori chiar frica in sala de clasa, dar si acasa.Ele, aceste cifre, fac parte dintr-un sistem de evaluare depasit incapabil sa inteleaga modurile diverse in care elevii proceseaza informatia.Notele de cele mai multe ori sunt “armele fricii” folosite in timpul predarii, in ultimul timp, multi profesori incep sa observe cum aceste cifre nu mai prezinta nici un interes pentru elevi, nu mai sunt relevante .
De ce notele nu sunt cea mai buna solutie in evaluarea elevilor:
1.Notele sunt mereu subiective, materialul si modul de predare al acestuia este ales de catre profesor in functie de propiile sale aptitudini, exista un mod foarte variat in care elevii proceseaza si memoreaza informatia, astfel obiectivitatea dispare din simplul motiv al incompatibilitatii dintre stilul de predare al profesorului si stilul de invatare al elevului.
2.Notarea folosind cifre/litere poate creea un sentiment de anxietate elevilor motivati sa invete doar atunci cand stiu ca vor fi evaluati, astfel apare ideea de recompensa si dispare motivatia autentica in procesul de invatare
3.Frica notelor “proaste” poate transforma si cei mai cinstiti elevi in trisori
4.Notele pot fi folosite pentru a demonstra puterea si superioritatea profesorului,accentund frustrarile din sala de clasa
5.Notele in actualul sistem elimina orice posibilitate elevului de a se autoevalua in mod onest
6.Notele “proste” demobilizeaza elevul care de cele mai multe ori pune semnul egal intre nota proasta si incompetenta
7.Notele departajeaza elevii in 3 categorii : sub medie, medii, eminenti, fara sa existe insa o baza obiectiva atunci cand ei sunt evaluati
8.Notele pun etichetele:destept sau prost,muncitor sau lenes,capabil si incapabil etc.
9.Multi parinti folosesc notele pentru a intelege modul de evolutie al elevului, punand presiune asupra elevului cand notele nu sunt “satisfacatoare”
10.Notele neconfidentiale pot leza respectul de sine elevului, pus in situatia penibila de a repeta lectia ca un reportofon, apoi fiind notat.Ceea ce este neproductiv, sunt foarte putin elevi care pot memora cu punct si virgula informatiile primite, multi elevi chiar se inhiba atunci cand trebuie sa vorbeasca in public.
Acestea sunt doar cateva argumente, sper sincer sa deschida noi perspective asupra modului in care elevii sunt evaluati, exista multe alte modalitati de evaluare a elevilor, ce se bazeaza pe examinari de 2-3 ori pe semestru in mod confidential(folosind concepte ca: trebuie sa recuperezi la x notiuni, evolutie satisfacatoare, mai aprofundeaza x informatie, evolutie pozitia etc) insa in sistemul actual de invatamant profesorii sunt OBLIGATI sa isi noteze elevii in termeni limita de cel putin 4 ori pe semestru, iar aici este loc de schimbari drastice, elevii nu ar trebui sa invete pentru note ar trbui sa fie motivati si stimulati sa inteleaga cum informatiile primite ii ajuta sa se dezvolte.
Cu drag: Toma Ana-Maria, consilier scolar