News & Events
Apa, aerul şi fraierul…tips and triks pe on-line
- iunie 29, 2017
- Posted by: Toma Luminita
- Category: Blog
Reţelele sunt mai mult psihologie decât tehnologie. Ştiţi cum magicienii sunt blamaţi dacă îşi expun secretele trucurilor? Cam aşa şi cum mine, doar că le promit colegilor mei că nu voi da chiar tot din casă 🙂 . În principiu, toate ideile sunt deduceri sau experimente personale, singura lor bază este micul meu „experiment” în minusculul meu colţ de on-line. Acum să purcedem în a descoperi cum stă treaba cu apa, aerul şi fraierul. Apă + Aer….sifon, plus cineva care plăteşte pentru două elemente deja existente, nu de alta dar vrea un pic de acid prin lichidul primoridial 🙂 .
POŢI DEVENI VIP pe on-line?
În mod cert da! Dacă ai toate elementele necesare: un anumit tip de personalitate, ambiţie, o cameră sau un telefon şi multe cunoştinţe în domeniul psihologiei. De ce psihologie? Pentru că pe on-line totul funcţionează cam ca în viaţa reală. De unde credeţi că şi-au inspirat ideile de interacţionare? Viaţa de zi cu zi a omului, este izvorul perfect de informaţii. Practic tot ce se întâmplă pe on-line este similar cu ce se petrece pe off-line! Oamenii sunt aceiaşi doar mediul se schimbă. Cei mai populari, au un anumit tip de profil psihologic, au un anumit mod de gândire şi de interacţiune cu oamenii, au un anumit mod de a acţiona, a cere şi a oferi. Aici este mult de vorbi, dar puteţi studia mediul off-line, veţi găsi un set de elemente la cunoştinţele voastre, la prietenii voştrii, la famila voastră sau poate chiar la voi. Cei care sunt sociabili pe off-line sunt destul de bine „cotaţi” şi pe on-line. Deci, da se poate, cel puţin parţial. Rezultatele sunt similare cu viaţa din off-line, iar în anumite circumstanţe, când lipseşte un element esenţial despre care vom discuta un pic mai trârziu, presiunea „jocului de on-line” poate duce la o degradare vizibilă a personalitaţii individului. În principiu, gândeşte-te bine de ce vrei sau dacă vrei să „creşti” pe on-line.
SCOPURI ŞI OBIECTIVE – brandul personal sau relaţii cu publicul
De ce vrei promovare on-line? Care este scopul principal? Vrei să „creşti” tu ca persoană sau vrei să creşti o afacere? Brandul personal presupune multe sacrificii, pentru că, indiferent ce faci, tu eşti în cea mai mare parte cel sub lumina refelctoarelor. Afacerea are şi ea nevoie de o imagine, dar aici este de preferat să angajezi specialişti (mă refer oameni specializaţi pe media şi publicitate, entităţi ce posedă resurse şi oameni care ştiu ce fac), încearcă să eviţi tot felul de „dubioşi” care au citit 3 foi apoi fără pic de experienţă consideră că îţi pot trasa o strategie. Discutam chiar zilele trecute cu cineva care lucrează într-o agenţie de publicitate. Mi-a explicat cât de mult costă la nivel de imagine, atunci când „te zgârceşti” la bani sau citeşti ceva după care te declari cunoscător. Ideea este că orice imagine trebuie corelată cu mesajul, strategia pe termen mediu şi lung, bugetul plus alte resurse de care dispune fiecare, apoi sincronizezi totul cu publicul, fără a creea o relaţie intimă 🙂 . Când vine vorba de brand personal, lucrurile stau un pic altfel. Depinde de „dimensiunea” sau scopul la care vrei să ajungi. Un muzician de succes, de exemplu are mai mult o strategie de PR, pe când un trainer poate avea mai repede un Brand Personal. Una se bazează pe comunicate spre public alta pe relaţionare, ideal ar fi ca ele să fie corelate în anumite circumstanţe.
AI GRIJĂ CE VREI SĂ LIVREZI
Indiferent cum alegi să creşti pe on-line ai mare grijă ce vrei „să vinzi”. În ciuda multor păreri contrare, se pare că oamenii nu sunt chiar atât de creduli pe cât par. Dacă ai reuşit într-o afacere, cu covrigi să spunem, nu te apuca să faci cursuri spunând că ai soluţia pentru toate afacerile. În primul rând nu ai cum să ai asta, dacă aveai asta, nu stăteai să vinzi gogoşi. Dacă vrei să lucrezi la imaginea ta şi doar atât, nu poza în cea mai fericită persoană de pe planetă. Oamenii în general ştiu pe ce lume trăiesc, nu vor crede o iotă din „visul american”. Când vorbim de imaginea unei persoane, puteţi observa o tendinţă clară a oamenilor din jur. Practic mulţi adulmecă rahatul. Ce vrea ăla să ascundă şi de ce. De ce a pus poza asta, de ce a pus poze din vacanţă, de ce pune poze cu copii, cu pisica, cu purcica etc. E amuzant să urmăreşti astfel de manifestări, dar uneori sunt obositoare, de aceea insist pe scopuri şi obiective plus stima de sine despre care vorbim imediat. Conţinutul pe care îl livrezi contează, dar asta pentru că înainte ţi-ai înţeles scopurile, obiectivele, bugetul şi nu în ultimul rând „consumatorul”.
CUI TE ADRESEZI?
Cine face parte din audienţa ta, cum ajungi la ei, ce vor, ei ştiu ce vor, tu ştii ce să le oferi, dar cum le oferi, crezi că le place ce primesc, cum ştii asta? Practic aceleaşi reguli de piaţă ca şi pe off-line. Îţi poţi studia piaţa, iar la sfârşitul articolului îţi voi lăsa câteva trucuri clare. Fie că vrei să „creşti” ca personă publică, fie că vrei să dezvolţi o afacere, fără aceste elemente de bază vei orbecăi pe întuneric. Îţi recomand, dacă ai o afacere să investeşti în studii de piaţă şi fezabilitate. Mai bine „pierzi” ceva bani pe studiul lor decât să pierzi mulţi bani pe implementarea şi ridicarea unei afaceri care este menită eşecului. De exemplu o piaţă suprasaturată de ofertă cu cerere constantă sau chiar scăzută (să pun şi diploma de Economistă la treabă). Revenind la persoana publică, trebuie să îţi organizezi strategia pe publicul cu care rezonezi cel mai bine. Algoritmul de facebook de exemplu, nu se rezumă doar la like. Este nevoie de interacţiune, de comentarii şi distribuiri. Poaza ta este interesantă, dar în afară de poza ta ce mai îmi oferi. Unde te duci? Cu cine? De ce? Ce citeşti? Citeşti mai bine spus 🙂 , de ce citeşti? Vrei să mă fascinezi? De ce vrei să mă fascinezi? Uite o listă de întrebări la care nimeni nu prea răspunde, unii chiar uită complet de ea chiar dacă este strâns legată de scopuri, obiective şi buget.
CV-UL NEOFFICIAL
Brandul personal există, iar aici discutăm inclusiv despre omul de rând. Pentru 5 minute facem abstracţie de firme care doresc social media, multe nu au succes pentru că nu ştiu să folosească on-line-ul, nu pentru că nu funcţionează. Ca firmă trebuie să investeşti bani sau timp sau mai bine, pe amândouă, dar asta este altă poveste. Omul de rând poate „divulga” multe informaţii despre personalitatea sa, chiar dacă nu postează. Este suficient să interacţioneze, este suficient să distribuie ceva anume, în acel moment livrează multe informaţii despre el. Reţelele de socializare nu se limitează doar la poze, postări sau like-uri. Reţele sociale sunt o sursă inepuizabilă de informaţie, iar dacă nu eşti pe reţea, măcar cu un profil inactiv, nu doar că nu exişti, dar m-aş întreba ce fel de probleme stau în spatele acestei informaţii, în definitiv, mai nou, toată societatea asta face….tu de ce nu te pui în rând cu turma? Ca recrutator, voi analiza toate elementele tale de pe reţele, voi vedea cine eşti, cu cine eşti şi de ce. Voi folosii aplicaţii ca Sync.me, unde cu un profil plătit voi descoperii toate colţurile de on-line pe care le foloseşti. Voi analiza tot, apoi mă voi decide dacă interacţionez sau nu cu tine la interviu. Poate eşti un misogin, evită să arăţi asta, dacă eşti pus la zid în viaţa de zi cu zi vei fi pus la zid şi pe on-line. Evită postările politice, ştim cu toţii că politicul e de rahat. Evită discriminările de preferat, scoate-le din sistemul tău definitiv, dar aceasta este o problemă legată de stima de sine, este o altă poveste. În linii mari, dacă vrei un job cool, pe on-line nu fi gherţoi sau piţi. Nu te voi angaja, nu te voi recomana, nu te voi chema nici măcar la un interviu!
STIMA DE SINE
Afacere sau imagine publică, acum ambele sunt coordonate din spate de oameni. De ce vorbim de stima de sine? Pentru că, din ce am observat eu pe reţele oamenii îşi exprimă nemulţumirea mai uşor. Garantat, faţă în faţă mulţi fug de confruntari 🙂 . Astăzi oricine are dreptul la o opinie. O opinie despre pantofii tăi, despre unghiile tale, despre casa ta, copii tăi, personalitatea ta, maşina ta, pasiunea ta, jobul tău, iubitul tău, puii mei, toţi vor să se dea cu părerea. Dacă nu stai bine la capitolul stimă de sine, mai bine evită să postezi. Mergi safe, postează în aria de interes şi apoi comentează împreună cu audienţa. Nu de alta, dar precis vei găsi o tanti care în loc să te critice în privat (cam cum ar fi politicos) o face public. Sau un nene care are o problemă gravă cu erorile tale la „şpeling”. Aceste corecturi, ar fi politicos să fie făcute în privat, dar cum mulţi stau prost la capitolul stimă de sine, recuperează puncte făcându-te pe tine de litera a 3 a, pentru că da, agresivitatea poate fi observată şi măsurată inclusiv din modul de expunere al comentariilor. Dacă şi tu ai la rândul tău o problemă, este complicat, pe măsură ce „creşti”, să faci faţă audienţei. La fel când dicutăm despre produse sau servicii, care cu cât sunt mai mari cu atât atrag mai multă atenţie şi implicit mai multe critici. Înainte să lucrezi pe on-line, lucrează la stima de sine, dacă nu te descurci singur mergi la un consilier sau la cineva care înţelege ce ai nevoie. Ideal ar fi să poţi merge pe strategia aleasă fără a fi afectat de reacţii sau de lipsa reacţiilor (unele apar în timp dacă menţi activitatea pe on-line şi eşti consecvent). Nu îţi fie teamă să vorbeşti despre tine în public sau despre produsele tale, dar încearcă să nu o faci ca la tele-shopping. Subtilitatea este cheia, la fel şi siguranţa pe exprimare (lecţii de dicţie, stimă de sine, exerciţii practice, toate se educă garantat). Alege de la bun început ce să livrezi şi ce să nu livrezi despre tine şi chiar dacă nu este recomandat să plictiseşti, dacă nu ai ca nişă clienţii de videochat încearcă să nu apari semidezbracată. La domni, dacă nu ai în public autohtonul Dorel, încearcă să nu postezi faze penibile sau mai grav cu conotaţie sexuală. Dacă eşti companie la început de drum, încearcă să nu ataci valori sau să ieşi aiurea din strategie, doar pentru că două zile n-ai primit like la postări. Alege un stil personal, să nu îţi creşti anxietatea atunci când încerci să imiţi pe altcineva 🙂 şi dacă cineva te imită, nu face scandal, ba chiar mândreşte-te 🙂 .
TIPS AND TRIKS
*Corelează reţelele în funcţie de strategie. Dacă eşti persoană publică trebuie să fii activ pe tot ce înseamnă reţele, plus web, eventual blogg şi de ce nu un vlogg (asta dacă nu îţi este frică să vorbeşti în public)
*Instagram este un fel de liceu virtual, destul de amuzant aş spune, dar poate fi valorificat mai mult pentru persoane şi mai puţin pentru firme. Aici este important să fii activ pe ziua ta, să dai la rândul tău inimioare şi să eveţi narcisismul. Nu fi cel ce are 0 la urmăriri, decât dacă te pişu pe restul poporului, ca Beyonce de exemplu. În rest eşti un alt bobiţă autohton, care suferă de superioritate acută şi care în timp pierde audienţă din lipsa interacţiunilor. La fel nu aş recomanda strategia „urmăreşte pe toată lumea apoi şterge”. Ideea iniţială a acestei platforme este socializarea, chiar compulsivă, iar pentru o afacere nu este decât un accesoriu mai mult sau mai puţin practic. Dacă nu vrei să ştie lumea ce faci, când sau unde, evită această reţea. Ea „creşte” doar dacă eşti activ, plus că este mai consumatoare de timp decât FB-ul 🙂 . Încearcă ceva să te convingi singur, creşte constant, interacţionănd cu oameni. Inimioarele date, fără să te milogeşti, vin înapoi, la fel ca şi în viaţă. Este un fenomen de reprocitate, dacă tu ai 0 la urmăriri, trebuie să-mi placă maxim postările tale să te validez cu o inimoară sau trebuie să fiu o codependentă care are nevoie să interacţioneze cu o „zeitate virtuală”. Sună aiurea, dar cam aşa merge. Vei observ şi că nu vei primi inimioare de la cei cu mulţi urmăritori, fie că nu ajungi la ei fie că nu au chef de tine. Sfatul meu, creşti treptat, dar ai răbdare să munceşti pentru asta zi de zi.
*Fă-ţi o reţea solidă pe off-line. Alege în compania cui stai, cunoaşte-i bine, degeaba ai 5000 de prieteni dacă nu ştii cine sau de ce îţi dă like. Ideea era să îţi cunoşti publicul, astfel poţi general nu doar like ci şi comentarii. Publicul îl poţi studia, îl poţi cunoaşte dacă nu îţi este teamă să interacţionezi cu el. Aici multe firme fac erori grave, pentru că nu pun întrebări cheie. Nu fac studii, gratuite. Reţeaua este o susrsă inepuizabilă de informaţii, folosiţi-o! Dacă eşti persoană publică alege locurile unde vrei să mergi. Nu doar pentru că sună interesant, dar poţi vedea cine vine acolo ce plus valoare îţi poate aduce şi dacă merită să pierzi timpul în compania lor. Evită să pierzi bani şi timp. Din experienţă îţi spun că multe informaţii le găseşti prin cărţi sau pe on-line aşa că acţionează deştept.
*Ideal ar fi să ai conţinut video. Indiferent de ce scop ai, conţinutul video este „impins” de algoritm. Practic se consumă mai uşor decât textul, oamenii dau drumul la conţinut şi fac mâncare. Scopul este să intre în competiţie cu tv-ul, se pare că şi reuşesc. Dacă nu poţi geneara conţinut video, vei creşte, dar mai greu. Pe live, trebuie să fii un super „spală varză”, altfel pierzi audienţă. Chiar dacă nu faci multe vizualizări, FB-ul de exemplu, te aduce în faţă. Eu după un live, primesc foarte multe cereri de prietenie implicit urmăritori. Paginile funcţionează cam la fel, doar că un pic mai greu. Scopul lor este să genereze venit pentru FB, deci mai devreme sau mai târziu nu vor mai creşte decât dacă investeşti bani. Aici este indicat să discuţi cu un specialist. De ce? Să nu cheltuii banii aiurea pentru că nu ai nişat bine reclama.
*Pozele cu tine sau produsele tale, de preferat în funcţie de obiectiv să fie autentice. La profil, o poză cu un vultur, e cam ciudată. Mii de poze cu copii tăi nu-s nici ele ok, la fel cum nici mii de poze cu tine într-o singură ipostază. Produsele nu ar fi rău să fie fotografiate de profesionişti, nu de tine cu telefonul. Dacă pe pagina ta vinzi ţiglă, nu pune şi pe profilul tă 100 de postări cu ţiglă. Am înţeles vinzi ţiglă. Dacă eşti persoană publică, poate ar fii ok să nu mergi pe principiul „perfecţiunea întruchipată”. Nimeni nu crede asta, nimeni nu consumă asta din simplul motiv că perfecţiunea este ireală. Tot la poze, dacă chiar stai prost la capitolul buget, foloseşte totuşi programe de editare un pic mai profi, îţi recomand Snapseed. Scrie un text haios pe poză. Încearcă să fii creativ, lumea „gustă” ceva filosofie mai autentică sau chiar citate interesante şi nu foarte comune.
*Ieşi din tipare. La fel ca în viaţa de zi cu zi, cel care este mai „excentric” se diferenţiază. Aici nu este mult de explicat. Pur şi simplu ţine de dezvoltarea ta personală, de creativitate, ambiţie, consecvenţă, consistenţă, coerenţă, adaptare şi multe alte elemente ale unei inteligenţe emoţionale bine conturate.
*Nu plictisi. Am înţeles, haleşti cartofi, azi mâine, dar zi de zi. Am înţeles adori locaţia x, dar zi de zi? Asta este valabil şi pentru afaceri. On-line este egal cu dianmică, cu viteză cu putere. Dacă tu îmi dai conţinut de tv sau mai grav de ziar plictisitor, prefer tv-ul sau ziarul. Fii creativ, distrează-mă, asta caută creierul meu pe on-line. Mă doare în cot că îmi spui tu mie să ies la iarbă verde, dacă tu postezi din faţa pc-ului o poză cu tine la costum. Nu mă inspiri, chiar mă enervezi că eşti ipocrit. Să vezi ce poţi enerva când postezi cine ştie ce citat despre iubire sau pace şi mai sunt unii care ştiu ce lepră eşti, dar asta este altă poveste 🙂
*Stai departe de dubioşi, acum mă refer de la cei care au tot felul de terapii miraculose şi până la cei care sunt capabili să îşi vândă şi mama pe on-line, dor să îţi arate ceva. Selectează informaţia pe care o primeşti nu doar pe cea pe care o livrezi.
*Generează comentarii şi distribuiri, nu doar like. Poza ta e mişto, dar par că mi-ar plăcea să văd şi la ce filme te uiţi sau ce citeşti etc. Asta să am ce critica sau poate ce mă poate inspira, acum depinde cât de tare îmi place poaza ta 🙂 . Ideea este că cele mai multe comentarii îl atrag postările controversate, cele care merg într-o direcţie anume cu ţintă clară. Aici nu ar fi rău să cunoşti ceva psihologie, 5000 de prieteni si doar 3 comentarii, să te sperie, la fel şi 20000 de like la pagină şi doar 10 comentarii.
*Nu şterge conţinut, decât dacă este vulgar (dar dacă nişa ta este un anumit profil psihologic s-ar putea să-i placă). Dacă cineva te critică, stai tare pe poziţie, asumă-ţi greşala când este cazul sau mergi pe replica decentă când se întrece măsura. Repet, comentariile dau adrenalină la FB, e ceva gen „acolo cineva lucrează bine pe plantaţie domnule MarK trebuie să-l încurajam”.
*Reţelele nu sunt malefice, dar nici raiul pe pământ nu sunt. Depinde cine sau de ce le foloseşte. Acum înţelege din asta ce vrei.
*Butonul de block este pentru situaţii de urgenţă, dacă nu faci faţă unor persoane, cei care te urmăresc vor observa că brusc au dispărut din lista ta. În viaţa reală nu există block, aşa că cel care îl primeşte o să te taxeze cu prima ocazie. Unul chiar chitit să te streseze, o face şi cu un facke, unul mai inteligent te prinde live şi în public, unde îţi serveşte resturile fără greţuri. Ce? Aşa este omul, parcă voi nu ştiţi.
*Afacera ta, înainte să fie pe on-line, să fie legală. Cred că aici nu este nevoie să vă explic eu de ce.
*Evită să laşi mai multe detalii decât este cazul şi nu te îndepărta de scopul tău, indiferent cât de multe critici atragi. Good or bad, dacă vorbesc despre tine pe off-line, ai atins o parte din obiective. Oamenii nu atacă decât pe cei care ies prea mult din tipare, paradoxul, tot pe aceia îi urmăresc sau mai interesant îi urmează.
*Dacă nu ai competiţie, fă-ţi! Competiţia atrage comparaţie, dar tu compară-te cu cine ai fost ieri.
*Nu jigni gratuit, nu leza, nu ataca valori, decât atunci când se întrec limitele tale. În definitiv ai voie să exprimi o părere, cine vrea o citeşte cine nu, nu. Libertatea mea se opreşte la libertatea ta şi invers
*Ce îţi apare în news feed te reprezintă ca audienţă. Dacă îţi apare prea des Floricica Dansatoarea să te întrebi de ce. Cine este în lista ta? Cum ţi-ai selectat ca prieteni? De ce? Afacerea ta depinde şi de profilul celor care te urmăresc pe tine ca om. Acum e drăguţ să-ţi comenteze mama sau bunica, dar parcă e mai interesant să ai comenturi pertinente şi argumentate, nu doar de la mami.
*Nu folosi ce nu înţelegi. Gen curcubeul, este însă foarte interesant să vezi cum oamenii devin curioşi, de unde şi cum a apărut.
*Corect gramatical sau nu, cu sau fără diacritice, dacă îţi e frică să greşeşti stai departe de on-line sau angajează un profesor la gramatică care să te asiste. Dacă te lezează o corectură, află că ăla care te corectează public este mai frustrat decât pare. Fiecare nişă are limbajul ei, nu ieşi din tipar. Dacă nişa ta este într-un fel şi tu ai limbaj academic sau mai faci pe deşteptul cu postări gen „care pe care”, o să pierzi audienţa. Ştim că suntem proşti dar nu trebuie să ne jignim public. Vrei să testezi însă ceva, scrie o tâmpenie, apoi întreabă-l pe cel care corectează de ce este ca el. Mulţi dau ss-uri cu definiţii sau unii chiar nu ştiu 🙂 . Eu am testat, la o postare am generat peste 60 de comentarii (faceam mai multe dar era târziu).Oamenii adoră să facă pe deştepţii 🙂 .
*Timpul sau ora postării contează în funcţie de nişă!!!! Când e nişa ta on-line? Un adolescent, este aproape non-stop, credeţi-mă 🙂 dar o bunică sau o mamă când apucă, iar un om de afaceri ocupat, doar când are nevoie. Ţine cont şi de anotimp sau lună sau ce zi este prin calendar.
*Află despre clienţii tăi sudiind profilul lor, aici ai avea nevoie şi de un „ochi format” dar e bine să cunoşti pe cine vânezi ca poteţial client, furnizor sau colaborator.
*De ce ai primit GRATUIT aceste informaţii? Pentru că eu, la fel ca orice alt om din breaslă (care înţelege ce şi cum) ştiu că 90% dintre cei care ajung până la final nu vor putea implementa ce tocmai au citit, pentru că nu vor înţelege mecanismele psihologice din spatele reţelelor chiar dacă au ceva cunoştinţe tehnice. Poţi citi, poţi merge la diverse cursuri sau alte bălării, acceptă doar un lucru înainte: PE ON-LINE CHELTUI TIMP SAU BANI SAU AMBELE!!!
În principiu, din toată polologia mea de mai sus, vă invit pe profilul meu, paginile mele sau vlogg-ul meu să vedeţi cum astfel de strategii funcţionează, dar ele necesită multă răbdare. În definitiv cine are răbdare, creaşte organic şi cu cap pe on-line…..acum mă laud, dar vă puteţi convinge singuri! Azi dacă ai ce îţi trebuie, vedetismul nu e departe, cu buget redus şi ambiţie cât casa!
P.S dacă totuşi vrei să implementezi ceva, te rog nu folosi cele citite mai sus să o distribui pe Floricica sau alte asemenea 🙂 îţi foarte mulţumesc
Cu drag
Toma Ana M.L
Foto: Marcel Hornet
F.B Toma Ana
Vlogg: Monologul lu’ Toma
Instagram: tomaanaml
Pagini nişate: Explore Education, The story of EllyLight, Imperfect Lady xx1 b.c , RedecoHome, Explore Creativity, Un Basm: Focurile Pădurii :)spre deosebire de multe activităţi, eu chiar nu mă pot lăuda cu clienţii plătitori 🙂